Anleda i mitten av maj 2014

Vi fick ju som ni vet godkänt på årsmötet att fortsätta jobba med projektet.
Det som har hänt är att vi har startat upp projektet, d.v.s. beslutat vilka som gör vad i projektet, därefter har vi fortsatt med att göra en lista med saker vad vi ska göra samt prioriterat dessa. Det har vi gjort för att veta att vi gör det viktigaste först. Det vi tycker är viktigast är att komma ut med något som våra testare kan börja använda och det är en startsida där de kan logga in och göra de enklaste sökningarna.

Vi trodde först att vi skulle kunna lansera första testversionen i början av maj, men det ser ut nu som om den kommer i slutet av maj. Denna första version är endast till för våra första testanvändare. Är du intresserad att bli en av dessa som testar, se hur du ansöker om det i en separat artikel för det i Ådalingen. Utöver detta har vi aktiverat vårt domännamn, du hittar den genom att knappa in anleda.net i din webbläsare. Där kommer du senare att se anledas startsida. Idag finns inget annat än en kort beskrivning om projektet.

En mycket positiv sak som har hänt sedan årsmötet är att vi har sökt projektbidrag från SSF, Sveriges Släktforskarförening. Vi blev glatt överraskade av svaret, ett bidrag på 7500 kr som vi kan använda till projektet. Det vi kan använda dessa pengar till är t.ex. hjälp med utvecklingen, hjälp att lägga upp den nya hemsidan på webbhotellet, köpa databaser m.m. Ja, än har vi inte fått några pengar. Det är först efter projektets slut vi redovisar vad vi har gjort och då får vi de pengar som SSF anser tillhör projektet. Men... som sagt, mycket positivt. Nu har vi större möjlighet att söka hjälp med vissa extra svåra saker vi inte själva klarar av eller har tid med.

Vill du få mer rapporter om vad som görs, titta på:

Gunnar Hägglund