Arkivens dag 2014-11-08

Arkivens dagÖppet hus på Landsarkivet där besökarna kan titta på en gemensam utställning med temat "Orostider". Utställningen visar material från Näringslivsarkiv i Norrland, Föreningsarkivet Västernorrland, Landstingsarkivet Västernorrland, Murberget Länsmuseet Västernorrland, Härnösands kommunarkiv och Landsarkivet i Härnösand.
Landsarkivets utställning "Hemlig" som handlar om Norrland under 1:a världskriget öppnar också under Arkivens dag.
Föreläsningar:
12.30-13.15 Anders Bergman – "Reflektioner efter valet om främlingsfientliget och rasism", Anders är aktiv i 5i12-rörelsen i Härnösand.
13.45-14.30 Hibo Abdullahi – "Vägen till Sverige", om resan som ensamkommande flyktingbarn från Somalia för 20 år sedan.
15.00-15.45 Christer Sefbom – "Hemsö fästning i en orolig värld", historien om en av Sveriges mest betydande försvarsanläggningar.
För de yngre besökarna finns möjlighet att lära sig hur man skriver hemliga meddelanden med hjälp av olika kodspråk. Det blir tävlingar, visningar av arkiven och fikaförsäljning. Läsesalen är öppen och alla hälsas välkomna!
Arkivens dag arrangeras som ett samarbete mellan Riksarkivet – Landsarkivet i Härnösand, Näringslivsarkiv i Norrland, Föreningsarkivet Västernorrland, Härnösands kommunarkiv, Murberget Länsmuseet Västernorrland och Landstingsarkivet Västernorrland.
Tid: 12-16
Plats: Landsarkivet i Härnösand, Rosenbäcksallén