Köpa ny PC?

Det är mycket som händer nu med nya versioner av Windows och nya datorer som levereras samt allt om AI.

Windows ser ut att lansera en ny funktion som heter Windows Recall som är en AI-funktion som kommer att spela in allt som händer på skärmen och den funktionen kräver (som det ser ut idag) en ny dator som har arbetsnamnet Copilot Plus.

Den nya datorn bygger på en helt ny processor med en helt annan teknik (ARM) än de flesta datorer som kör Windows idag (Intel/AMD).

Program som idag fungerar för de befintliga datorerna med processorer av typen Intel/AMD kommer med stor sannolikhet inte att fungera på de nya Copilot-datorerna. För att de ska fungera måste man göra om programmen så att de stödjer de nya ARM-processorerna. Detta kommer med största sannolikhet inte att göras för gamla program som används idag. Det är bl.a. program från släktforskarföreningen typ Dödboken på USB/Skiva, Befolkningsprogram på USB/CD. Gamla program från föreningar om man måste installera på datorn.

Det gäller också program som följt med gamla skanners och skrivare.

En del kommer säkert att göras om så att man kan ladda ner uppdateringar men det är värt att fundera lite innan man köper nya datorer så man vet att de program man använder kommer att fungera i den nya datorn.

Similar Posts